News

Proton Pickup Concept di Alami Proton Karnival 2015!

Alami_Proton_Pickup_Truck_concept (20)

Original AF article here.

Di Alami Proton Karnival 2015 yang berlangsung pada hujung minggu lalu, Proton telah menunjukkan konsep trak pikap mereka.

Buat masa ini, Proton masih belum mendedahkan butiran lanjut mengenai pikap trak tersebut akan tetapi konsep trak pikap di sini kelihatan seperti menggunakan platform daripada Proton Exora, walaupun ia telah diubahsuai terutama sekali di bahagian belakang.

Alami_Proton_Pickup_Truck_concept (6)

Dari segi rekaan, Proton konsep trak pikap ini kelihatan agak menarik rupanya terutama sekali di bahagian hadapan dan belakang, akan tetapi, lampu belakang pikap ni kelihatan agak kecil untuk sebuah trak yang sebesar ini. Bahagian tepinya pula nampak seperti Proton Exora terutama sekali di bahagian ‘A-pillar’ malah lampu foglight LED dibahagian hadapannya kelihatan sama seperti Proton Exora.

Alami_Proton_Pickup_Truck_concept (3)

Selain itu, Proton pikap ini menggunakan roda 16-inci ‘off-road’ dan mengunakan suspensi ‘torsion beam‘ di bahagian belakang dan ‘Macpherson strut’ di bahagian hadapan.

Proton tidak menyatakan sama ada konsep trak pikap akan memasuki pasaran atau tidak, akan tetapi ia pasti akan membuka peluang pasaran baru jika Proton memutuskan untuk menjualnya!